Qurratul_Aini

Wednesday, May 10, 2006 at 4:37 PM

Cinta Antara Lelaki dan Perempuan

Sebuah rumahtangga yang bahagia adalah yang terbina di atas dasar mawaddah/kasih dan rahmah/sayang di antara pasangan lelaki dan wanita. Perasaan mawaddah terjalin pada usia remaja, manakala perasaan rahmah mula berputik apabila usia hubungan semakin meningkat. Untuk mentafsirkan kalimah cinta adalah suatu pekerjaan yang sukar dan adalah suatu fitrah yang dianugerahkan oleh Allah kepada kita. Bertentangan sekali dengan suara-suara yang berani mengatakan bahawa cinta antara lelaki dan wanita adalah satu dosa dan boleh menjejaskan hubungan antara hamba dan Khaliq.

Sabda Nabi s.a.w apabila mengenangkan isteri-isteri baginda: " Ya Allah, inilah bahagianku daripada apa yang aku miliki, maka janganlah Engkau memurkaiku terhadap apa yang Engkau miliki dan tidak aku miliki... " ( Hadis Riwayat Imam-imam sunan )

Nabi s.a.w. sebagai seorang manusia biasa, tidak dapat mengawal perasaan cintanya yang lebih terhadap isteri baginda Aishah r.a. daripada isteri-isteri baginda yang lain. Maksud daripada hadis tersebut ialah, seseorang manusia tidak memiliki hatinya (tidak mampu mengawal perasaan hatinya) daripada perasaan marah, gembira, rindu, sedih dan cinta. Semuanya berlaku dengan kehendak Allah s.w.t.

Islam adalah kalimah Allah yang terakhir, penutup kepada segala risalah, dilengkapi dengan syariat yang umum, abadi, sesuai untuk semua rantau, semua zaman dan semua manusia. Islam dilengkapi dengan dua asas utama iaitu al-Quran dan as-Sunnah serta usul-usul yang terbina di atas dasar keduanya. Berbeza sekali dengan agama lain yang mengecualikan agama dalam kehidupan seharian.

Allah s.w.t. telah berfirman yang bermaksud: " Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa kasih dan sayang. " ( Ar-Ruum 21 )

Islam memberkati setiap hubungan percintaan di antara lelaki dan wanita selagi mana ianya berpandukan hukum syara' dan tidak melampaui hadnya, serta cita-cita mereka adalah untuk membina rumahtangga dan bukan di atas dasar sekadar untuk bersuka-suka. Wajib bagi setiap pasangan yang bercinta agar menyatukan antara cinta dan Akhlak kerana cinta adalah naluri kecenderungan antara dua jantina yang berbeza manakala akhlak pula adalah sebagai benteng yang menghalang dari berlakunya perkara yang melampaui batas.

Islam meletakkan akhlak dan batasan tertentu kepada naluri semulajadi adalah sebagai penghargaan kepada sifat makhluk manusia. Dan disinilah tersembunyinya rahsia mengapa manhaj Islam tersendiri dari lain-lain manhaj ciptaan manusia. Antara garispandu yang wajib kita taati di dalam hubungan percintaan antara lelaki dan perempuan ialah penjagaan batas-batas aurat. Difahami bahawa aurat seorang lelaki adalah di antara pusat dan dua lulut manakala aurat perempuan pula adalah seluruh tubuh melainkan muka dan tapak tangan. Sabda Nabi s.a.w.: " Seorang lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki lain, dan begitu juga perempuan tidak boleh melihat aurat perempuan lain. " ( Hadis Riwayat Imam Muslim, Abu Daud & Tarmizi ) Sabda Nabi s.a.w. lagi: " Sesungguhnya wanita itu adalah aurat. "

Disyariatkan pengharaman memandang anggota-anggota aurat di dalam Islam adalah sebagai langkah untuk memelihara manusia daripada perkara yang menggerakkan naluri dan mengobarkan keinginan hawa nafsu mereka. Firman Allah s.w.t.: " Dan katakanlah kepada para mukmin; jatuhkanlah pandangan kamu (dari memandang perkara yang tidak halal dipandang). Dan katakanlah kepada para mukminat; jatuhkanlah pandangan kamu." (An-Nur 30-31)

Pandangan adalah pembangkit atau penggerak nafsu syahwat, adalah jendela yang boleh dilalui oleh faktor keinginan dan minat. Allah s.w.t. telah menciptakan mata itu sebagai cermin bagi hati, maka apabila seseorang menutup pandangannya maka hati pun akan tertutup nafsunya.

Sabda Nabi s.a.w. : " Setiap kali seseorang muslim terpandang kecantikan seseorang perempuan lalu ia memalingkan pandangannya dari situ, maka Allah akan membaharukan untuknya satu ibadah yang kemanisannya terasa di dalam hatinya. " ( Hadis Riwayat Ahmad & Tabrani )

Sesungguhnya pertimbangan kejiwaan yang lengkap yang ditunjukkan oleh Islam berkaitan perintah menutup aurat dan naluri malu manusia, tiada bandingannya dengan mana-mana peradaban di dunia. Di dalam Islam ternyata tugas utama pakaian ialah sebagai memberi perlindungan kepada tubuh dan bukannya sebagai perhiasan semata-mata. Perlu ditekankan di sini bahawa pakaian berlengan pendek adalah haram dipakai bagi seorang wanita di hadapan lelaki ajnabi, begitu juga sebarang pakaian yang ketat atau nipis atau terlalu lembut sehingga boleh menampakkan sebahagian susuk tubuh. Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: " Hendaklah mereka (perempuan-perempuan) itu melabuhkan tudung mereka sampai ke dada. " ( An-Nur 31 )

Islam melarang percampuran bebas antara lelaki dan wanita sebagai langkah awal untuk mengelakkan dari godaan dan hasutan hawa nafsu. Pada hakikatnya, percampuran bebas inilah yang mengheret masyarakat ke dalam ‘revolusi sosial’ pada masa kini. Nabi s.a.w. bersabda yang maksudnya kira-kira: " Apabila seseorang lelaki itu bersendirian dengan seorang wanita (yang bukan muhrimnya) maka syaitan adalah yang ketiga di antara mereka" ( Hadis Riwayat Tirmizi )

Lagi sabda Nabi s.a.w. : " Sekiranya seseorang bersesak dengan babi, berlumuran dengan lumpur atau tanah kotor, maka ianya adalah lebih baik dari bergesel bahu dengan seorang perempuan yang tidak halal baginya. " ( Petikan dari Hadis Riwayat Tabrani ) Begitulah ketegasan Nabi s.a.w. di dalam melarang umatnya bergaul bebas di antara lelaki dan perempuan. Larangan bergaul bebas; yang melibatkan pergaulan sesama bukan muhrim, tanpa sebarang tujuan yang munasabah ini adalah meliputi sama ada di khalayak ramai ataupun bersendirian.

Kesimpulan :
1. Cinta adalah sebuah perasaan yang wujud pada setiap manusia dan ianya adalah fitrah hidup dan tidak dapat dielakkan.
2. Menjadi kewajipan kepada setiap pasangan percintaan antara seorang lelaki dan wanita agar menghiasi cinta mereka dengan akhlak-akhlak yang telah digarispandukan oleh Islam.
3. Cinta semata-mata tanpa akhlak akan membawa kepada kerosakan pada diri pasangan.
4. Haram setiap percintaan yang dibina di atas dasar sekadar suka-suka, bahkan perlulah diletakkan perkahwinan sebagai tujuan utamanya.
5. Sesungguhnya cinta itu bukanlah sesuatu yang keji, bahkan ianya adalah suatu ikatan yang suci yang mana boleh mengukuhkan ikatan di antara pasangan apabila mereka berkahwin. " Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami, isteri-isteri kami, dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang-orang yang bertaqwa . " ( Al-Furqaan )

artikel tulisan mokhz6@yahoo.com, dipetik dari relexjap@yahoogroups.com

at 4:29 PM

Nilai Seorang Wanita Solehah

Dibawah ini adalah beberapa petikan hadis yang menyatakan mengenai kelebihan wanita solehah, mudah - mudahan dengan membaca dan menghayati hadis ini akan memberi kekuatan kepada kita untuk mengamalkan Islam dalam erti kata yang sebenarnya. Insya - ALLAH.

"Empat jenis, siapa yang diberi akan keempat - empat jenis ini beerti dia telah memperolehi sebaik - baik dunia dan akhirat. Iaitu hati yang selalu bersyukur, lidah yang sentiasa berzikir, jiwa yang selalu sabar dengan cubaan dan isteri yang tidak melakukan dosa dan menzalimi suaminya".

Ath-Thabrani.

"Tidak perlu lagi seorang mukmin setelah ianya bertakwa kepada ALLAH akan sebaik - baik keperluan baginya selain dari isteri yang solehah. Jika ia menyuruh isteri mentaatinya. Dan jika dia melihat kepada isterinya, isterinya menyukakan hatinya. Dan jika dia menyumpah memarahi isterinya, isterinya tetap juga berbuat baik kepada suaminya. Dan jika suaminya tiada dirumah dia menyimpan rahsia dan harta suaminya".

Ibnu-majah.

"Janganlah kamu mengahwini wanita kerana paras rupa yang cantik, mungkin paras rupa itu membawa kehancuran, jangan kamu kahwini wanita kerana hartanya kerana berkemungkinan harta itu membawa kepada kezaliman. Tetapi kahwinlah wanita kerana agamanya, seorang wanita hamba yang hitam yang menghayati agama sesungguhnya lebih baik" Ibnu - Majah.

dipetik dari www.hanan.com.my, positng oleh: Engku_Salina

at 4:22 PM

Kegagahan Wanita

Kegagahan seorang wanita
bukan kepada pejal otot badan,
tetapi pada kekuatan perasaan
Perempuan yang gagah.......
Adalah perempuan yang tahan
menerima sebuah kehilangan
Adalah perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
Adalah perempuan yang tabah
menangung kerinduan setelah ditinggalkan
Adalah perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan
Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman
Seluruh kegagahan ini ada pada Khatijah yang ehsan
Adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan... ...

at 11:54 AM

Resepi:Keropok Lekor

BAHAN-BAHAN

1kg isi ikan
1kg tepung kanji (tepung ubi)
1 bungkus mauripan
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil sebuk bikarbonat
sedikit garam
sedikit air

CARA MEMBUATNYA

1. Mula-mula,isi ikan dikisar sampai halus bersama tepung ubi dan air. ( Jangan terlalu halus..kurang sedap..air jgn terlalu byk..agak2 boleh untuk dikisar je).

2. Masukkan sedikit garam,serbuk penaik dan serbuk bikarbonat serta mauripan..kisar lagi.

3.Kemudian tuang ke dalam bekas acuan..digaul sekali lagi bersama sedikit tepung ubi sehingga
tidak melekat pada tangan.Jangan terlalu byk tepun ubi supaya isi akan dapat dirasa apabila
dah menjadi keropok..

4. Kemudian ambil sedikit acuan tadi dipital menjadi panjang seperti keropok lekor yang dijual di
pasaran..

5. Didihkan air dalam periuk,kemudian masukkan keropok tadi...apabila masak,keropok tadi
akan terapung dipermukaan air..Kemudian bolehlah diangkat..

6. Bolehlah dimakan dicicah dgn sos atau sebagainya..jika anda suka menggoreng..pastikan
keropok tadi sejuk terlebih dahulu barulah dipotong..

Selamat Mencuba Kawan-kawan...

Monday, May 08, 2006 at 4:38 PM

Perempuan Yang Aku Sayangi...


Perempuan yang aku sayangi
Adalah pencinta agama Tuhannya
Yang mengalir cinta,
takut dan harap
Yang menguasai perjalanan penghidupannya
Dari waktu ke waktu
Dari hari ke hari
Sehingga perjanjian
Di antara jasad dan nyawanya berakhir

Perempuan yang aku rindui
Adalah perempuan yang di mata dan wajahnya
Terpancar sinar Nur Ilahi
Lidahnya basah dengan zikrullah
Di sudut hati kecilnya
Sentiasa membesarkan Allah

Perempuan yang aku cintai
Yang menutup auratnya
Dari pandangan mata lelaki ajnabi
Kehormatan dirinya menjadi mahal nilainya
Disanjung tinggi
Penduduk langit dan bumi

Perempuan yang aku impikan
Adalah yang mendekatkan
Hatiku yang telah jauh
Kepada Ar-Rahman, Ar-Rahim
Namun aku tidak ada di sana
Kerana aku dilamar kebendaan dunia

Perempuan yang aku kasihi
Yang bersyukur pada yang ada
Yang bersabar pada yang tiada
Cinta pada hidup yang sederhana
Yang tidak bermata benda

Perempuan yang aku suka
Menjadi dian pada dirinya sendiri
Yang menjadi pelita untuk putera puteriku
Yang bakal dilahirkan untuk menyambung
Perjuanganku dibelakang hari
SesungguhnyaPerempuan yang selalu
Berada di dalam doaku
Adalah engkau, isteriku

# petikan dari majalah muslimah

Wednesday, September 21, 2005 at 8:42 PM

Luahan nurani seorang suami....hayatilah wahai wanita..

selamat hari lahir... moga dirahmati Allah akan segala usahamu,

Moga sihat sejahtera dan dan dikurniakan kesejahteraan dunia dan akhirat.di perkuatkan lagi keimanan dan dijauhi dari segala musibah serta dikurniakan kesihatan.dan dimurahkan rezekimu.

Ketahuilah olihmu wahai isteriku.Dalam kehidupan suami isteri selama 18 tahun bersamamu.Terlalu banyak yangtelah kita lalui.Terlalu banyak pengalaman yang tidak mampu dibeli dengan wang ringgit.Walaupun belbagai kerenahmu dan caramu yang kekadang tidak sesuai pada pendirianku.Walupun ada yang memang tak dapat aku terima sepenuhnya seakan mencabar aku sebagai suamimu.Namun aku tetap berdiri dirumah yang aku bina atas dasar pilihan keluraga.

Masih teriyang ditelinga aku , bagaimana ucapan yang pernah kau lafaskandisaksikan oleh insan yang aku panggil ibu mertua..ala..ustaz tu kalau dapat sujud kat sejadah dia..takan dihiraukannya apapun..biar bom meletup kat tepinya.

Masihkah kau ingat..patah katamu itu..aku hanya mampu beristifar memohon agar suatu waktu nanti kau akan insaf.walaupun ucapan ini telah terlalu lama aku dengari tapi memori aku masih tak mampu untuk mendeletenya..

Masihkah kau ingat lagi..antara kata kata seorang isteri pada suaminya..bang oii..kalau awak nak saya jadi macam ustazah .ngapa nikah dengan saya..tu Si pasal tu ada.. Si yati tu ada Si Min tu ada dulu..ngapa awak nak kat saya..

Letihlah bang.......awak sajalah buatkan susu anak tu..bang..bangunlah anak nangis tu...nak susu agaknya...

Heeeeeee...bang nanti basuhkan lampin anaknie..ada ke buang air ( kataseangkatan dengan nya ) kat lampin.

esok pagi..kalau nak sarapan buat air sendirilah..saya nak tdur.pergi kerjakuncikan saja pintu tu.

bang...balik lah..asyik kerja saja..budak ni menangis dari tadi tak mahuberenti..cakap saja kat bos awak tu..anak demam

inilah kata katamu...kata kata seorang isteri pada seorang suami.. aku pernah menitik airmata takala sujud menyembah tuhan..memohon agar tuhan memberi petunjuk padamu.Tahun 1999.sept . setelah 13 tahun aku lalui segala keperitannya..atas ajakanseorang teman..aku berlepas ke Mekah. Mengerjakan ibadat umrah .Puas aku memujuk agar ikut bersama aku.tapi kau hanya berkata tak mahu.belumsedia...

Di Madinah dan diMekah setiap solat aku panjatkan doa agar insan yang bernamaisteriku berubah dan taubat. Agar terbuka pintu hatimu , menghornati insanbergelar suami.

9.2.2001...........waktu itu aku telah menjadi warga RJ. tulisan DD borhan amat aku minati.. aku postingkan ..bermimpikah aku atau isteri aku bermimpi...................segala keperitan aku , mungkin doa aku dimakbulkan tuhan..untuk pertama kalinya seorang isteri mengucapkan selamat jalan pada aku..bersalaman denganaku dan melambaikan tangan mengiringi perjalanan aku..mana taknya kau...mujur tak lalu bukit putus.....kok lalu situ aku dah lama terkubur agaknya..tekejut amat sangat.

dari saat itu hidup aku sebagai suami berubah,segalanya...tahukah engkau wahai isteriku...jika dulu airmata aku menitis memohon agar tuhan menunjukkan kebenaran padamu. sekarang aku mengalirkan airmata kerana kesyukuran pada tuhan..usia perkhawinan kita 18 tahun..tapi aku menikmati hidup sebagai suami yang dilayan sebagai suami hanya 3 tahun ini.Sesunggohnya aku bersyukur padamu tuhan..

Untuk isteriku.....segala dosa mu telah abang ampunkan ...untuk masa lalu dan akan datang.telah abang lafaskan dihadapan rumah Allah..yang engkau tidak punya sedikit dosapun pada abang..kecuali satu..jika kau menginiaya ibubapaku............... dosa ini takan abang maafkan..kerana tiada insan yang lebih mulia didunia padaku kecuali ibubapa abang..moga tuhan terus merahmati dirimu.selamat hari lahir buat isteri ku....

Sunday, September 18, 2005 at 2:23 AM

Untuk Pengetahuan am...untukmu bakal bergelar isteri..

MENENTUKAN KESUBURAN WANITA

Wanita menjadi subur sebaik sahaja mencapai akil baligh, iaitu apabila haid pertamanya keluar. Secara purata, kanak-kanak perempuan di Malaysia mencapai akil baligh dalam lingkungan 12 tahun.

Tempoh kesuburan berlangsung sehingga usia wanita dalam lingkungan 48 tahun iaitu apabila berlaku putus haid. Dalam jangka masa 36 tahun waktu suburnya itu, wanita akan mengalami beberapa kali kehamilan dan kelahiran sekiranya dia berumahtangga.
Setiap wanita yang ingin hamil mestilah subur iaitu dia berkeupayaan mengeluarkan telur atau benihnya. Benih perempuan hanya keluar sekali dalam satu pusingan haid dan pada waktu yang tertentu sahaja.

Oleh sebab itulah, apabila wanita datang menemui saya setelah sekian lama mendirikan rumahtangga tetapi masih belum mempunyai anak, perkara pertama yang saya lakukan ialah mengesan kesuburannya dengan melakukan beberapa ujian dan pemeriksaan tertentu. Ujian dan pemeriksaan ini adalah unutk menentukan pengeluaran benihnya sama ada normal ataupun tidak.

Terdapat beberapa cara bagi menentukan seseorang wanita itu mengeluarkan benih atau tidak dan bilakah benih itu keluar. Waktu pengeluaran benih ini digelar waktu subur atau fertile period. Persetubuhan perlu dilakukan pada waktu ini untuk menjayakan kehamilan, atau jauhkan waktu ini untuk mengelakkan kehamilan.

Pusingan Haid
Wanita yang mempunyai pusingan haid teratur setiap bulan biasanya subur. Pengeluaran benih ini berlaku pada hari ke-13 atau 14 dikira dari hari pertama keluar darah haid.

Satu pusingan haid dikira dari hari pertama keluar haid hinggalah sehari sebelum haid datang semula. Satu pusingan ini biasanya meliputi jangka masa 28 hari hingga 30 hari.
Adalah penting bagi setiap wanita yang inginkan anak mencatat tarikh bagi keluaran haid dalam satu buku kecil yang mengandungi carta suhu badan. Buku ini boleh didapati di klinik Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluara Negara (LPPKN).

Ada beberapa tanda yang berlaku pada waktu pengeluaran benih seperti rasa sakit atau senak di bahagian bawah perut dan pengeluaran lendir yang berlebihan dari kemaluan. Kadangkala lendir ini berwarna coklat, jernih dan mudah dijalurkan atau stretchable dan rupanya seperti putih telur mentah. Sebaik sahaja lendir keluar, lendir bertukar bentuk menjadi lebih kesat dan pekat.

Catatan Suhu Badan
Setiap wanita yang ingin meningkatkan kesuburan perlu mencatatkan suhu badannya dalam satu carta khas yang boleh didapati di klinik LPPKN. Suhu badan perlu disukat dengan mengggunakan jangka suhu khas yang digelar ovulation thermometer. Alat clinical thermometer yang biasa digunakan untuk menyukat suhu badan tidak sesuai untuk tujuan ini.
Suhu badan perlu disukat sebaik sahaja bangun tidur tetapi sebelum meninggalkan tempat tidurnya untuk memberus gigi dan mandi.

Jangka suhu perlu disediakan pada malam sebelumnya, iaitu dengan menggoncangkan supaya tanda raksa turun ke paras paling rendah. Apabila hendak mengambil suhu badan, jangka suhu dimasukkan ke dalam mulut selama dua atau tiga minit. Sukatan suhu badan kemudian dicatatkan pada carta khas dan ini patut dibuat tiap-tiap hari melainkan pada hari wanita itu dalam haid. Satu muka carta baru digunakan bagi pusingan haid yang berikutnya.

Carta suhu badan ini memberi maklumat penting kepada doktor dan jururawat. Ia akan menunjukkan sama ada wanita itu mengeluarkan benih atau tidak dan bila benih itu keluar. Biasanya suhu badan akan turun sedikit pada hari pengeluaran benih dan sejurus kemudian ia meningkat naik sebanyak 0.2 darjah celcius dan kenaikan suhu badan ini akan berlarutan sekurang-kurangnya 10 hari atau lebih. Jika bentuk ini tidak kelihatan pada carta, mungkin ini menandakan wanita tersebut tidak mengeluarkan benih dan seterusnya dia tidak boleh hamil.

Ujian Darah
Ujian darah untuk mengesan paras hormon boleh juga digunakan untuk menentukan wanita itu keluar benih atau tidak. Sukatan paras hormon progesterone dilakukan pada hari ke-21 hingga 25 dalam pusingan haid. Wanita yang pusingan haid mereka tidak teratur seperti datang haid sekali dalam tiga bulan ataupun sekali dalam enam bulan, biasanya tidak subur kerana benihtidak keluar dengan teratur. Dalam hal demikian beberapa ujian perlu dilakukan untuk mengesan punca masalah tersebut. Antara ujian yang penting ialah meyukat paras hormon dalam aliran darahnya seperti hormon gonadotrofin (FSH, LH) dan prolaktin.

Ujian D & C
Ujian D & C selalu dikatakan oleh doktor pada wanita yang kurang subur. Dalam tatacara pembedahan yang kecil ini, saluran pangkal rahim wanita itu dikembangkan. Proses ini digelar dilatation. Ruang rahim kemudian dikikis dengan alat tajam yang digelar curettage. Tatacara ini memberi manfaat kepada sesetengah wanita yang pangkal rahim mereka sempit dan ini mungkin memudahkan perjalanan benih lelaki ke dalam sistem peranakan.

Melalui proses mengikis ruang rahim ini juga tisu yang tidak normal dapat dikeluarkan untuk membolehkan kehamilan berlaku. D & C juga boleh dilakukan untuk mengetahui sama ada seseorang wanita itu boleh mengeluarkan benih atau tidak. Ini hanyalah satu bukti secara tidak langsung bagi menentukan pengeluaran benih wanita.

Sesetengah doktor melakukan insufflation iaitu memancutkan air berwarna ke dalam saluran peranakan keteika melakukan D & C itu. Tatacara ini bertujuan untuk menguji sama ada salur fallopian terbuka atau tersumbat dengan melihat pengaliran air yang dipancutkan itu. Ujian ini jarang dilakukan pada masa sekarang kerana seringkali ia tidak memberi kepastian mengenai keadaan saluran peranakan tersebut.

Pemeriksaan Fizikal
Bahagian tubuh badan wanita yang patut diperiksa termasuklan buah dada, kilang tiroid pada leher dan sistem peranakan.

Pemeriksaan leher adalah bertujuan untuk mengesan ketumbuhan pada kilang tiroid yang biasanya boleh mengeluarkan hormon tiroksina berlebihan dan seterusnya mengganggu pengeluaran benih.

Pemeriksaan buah dada pula bertujuan untuk mengesan ketumbuhan dan pengeluaran air susu kerana jika keadaan ini berlaku ada kemungkinan imbangan hormon dalam darah wanita itu terganggu. Mungkin paras hormon prolaktin tinggi dan ini mengganggu pengeluaran benih perempuan.

Pemeriksaan Sistem Peranakan
Pemeriksaan ini adalah sangat penting untuk menentukan sama ada system peranakan seseorang wanita itu normal atau tidak. Sistem ini melibatkan faraj, pangkal rahim, saluran peranakan dan kilang ovari. Berbagai-bagai cara digunakan untuk memeriksa dan menilai system peranakan ini. Biasanya setelah doktor memeriksa kemaluan dan peranakan seseorang wanita itu, dia dapat menentukan secara kasar sama ada sistem peranakannya normal ataupun tidak.

Jangkitan Faraj
Penyakit jangkitan kuman pada faraj atau vaginitis dan pada pangkal rahim atau cervicitis yang biasanya ditandai dengan lelehan keputihan boleh mengganggu benih lelaki. Pangkal rahim menjadi luka dan merah yang dikenali sebagai cervical erosion atau ditandai oleh ketumbuhan seperti polip. Ketumbuhan yang bukan jenis kanser iatu fibroid juga boleh berlaku pada rahim. Ada juga wanita yang mempunyai sistem peranakan yang tidak normal sejak dilahirkan iaitu congenital abnormality. Semua gejala yang disebutkan itu boleh menyebabkan masalah kesuburan.

Pemeriksaan Laparoskopi
Ini adalah satu pemeriksaan untuk melihat secara terus ke dalam perut wanita melalui sejenis teropong yang digelar laparoskop. Teropong ini dimasukkan melalui satu hirisan sepanjang setengah inci di bawah pusat dan menerusi teropong ini doktor boleh melihat keadaan ovari, salur fallopian dan sekeliling rahim. Jika terdapat sesuatu penyakit yang menimbulkan masalah bagi kesuburan wanita, rawatan yang sewajarnya perlu diberi.

Pemeriksaan laparoskopi adalah sangat penting kerana memang terdapat penyakit seperti ketumbuhan dan jangkitan kuman yang tidak memberi sebarang tanda, boleh dikesan melalui teropong tersebut. Antara jenis penyakit yang selalu tumbuh ialah sejenis ketumbuhan yang digelar endometriosis. Penyakit ini kerapkali mengganggu pengeluaran benih dan ia juga menyekat saluran peranakan. Mengikut kajian kita, kejadian penyakit ini kian meningkat. Ini mungkin disebabkan oleh lebih ramai wanita zaman sekarang yang melambatkan perkahwinana ataupun menangguhkan kehamilan dan kelahiran anak.

Wanita yang pernah mengalami keguguran sama ada secara sengaja atau tidak, kerapkali juga dijangkiti oleh kuman khususnya pada bahagian saluran peranakan. Saluran peranakan boleh menjadi rosak dan tersumbat. Ketumbuhan juga boleh berlaku pada kilang ovari dan ini boleh mengganggu pengeluaran benih.

Sesetengah penyakit yang dikesan ketika pemeriksaan `laparoskopi’ dirawat pada masa itu juga tetapi ini adalah terhad.

Kadangkala, rawatan selanjutnya perlu dilakukan dengan satu pembedahan besar untuk mengatasi masalah saluaran tersumbat ataupun untuk mengeluarkan ketumbuhan pada rahim atau ovari.

Untuk melakukan pemeriksaan laparoskopi, wanita berkenaan perlulah dimasukkan ke hospital, biasanya selama dua malam. Dia akan dibius bagi menjalani pemeriksaan ini. Di Pusat Pakar Kesuburan LPPKN, pemeriksaan laparoskopi kerap dilakukan dengan tidak perlu wanita tersebut bermalam di wad. Mereka hanya perlu datang ke pusat tersebut pada sebelah pagi dan boleh pulang pada hari yang sama.

Ujian Hysterosalpingogram
Jika terdapat saluran peranakan tersumbat, ujian lain diperlukan. Ujian yang dimaksudkan ialah X-ray yang digelar Hysterosalpingogram. Ini adalah satu ujian khusus untuk melihat ruang rahim dan juga saluran peranakan menerusi gambar X-ray. Sebelum gambar X-ray diambil, satu jenis cecair khas atau contrast medium disuntikkan ke dalam pangkal rahim dan selepas itu beberapa gambar X-ray diambil. Ujian ini biasanya dilakukan sebaik sahaja berhenti darah haid tetapi sebelum waktu subur. X-ray yang dilakukan selepas waktu subur dikhuatiri pendedahan bahangan X-ray terhadap bayi jika kehamilan telah berlaku.

oleh : doktor sakit puan anda :)

at 2:19 AM

THE MUSLIM WOMAN 'UNVEILED'


You look at me and call me oppressed,
Simply because of the way I'm dressed,
You know me not for what's inside,
You judge the clothing I wear with pride,
My body's not for your eyes to hold,
You must speak to my mind, not my feminine mold,
I'm an individual, I'm no mans slave,
It's Allahs pleasure that I only crave,
I have a voice so I will be heard,
For in my heart I carry His word,
"O ye women, wrap close your cloak,
So you won't be bothered by ignorant folk",
Man doesn't tell me to dress this way,
It's a Law from God that I obey,
Oppressed is something I'm truly NOT,
For liberation is what I've got,
It was given to me many years ago,
With the right to prosper, the right to grow,
I can climb moutains or cross the seas,
Expand my mind in all degrees,
For God Himself gave us LIB-ER-TY,
When He sent Islam,
To You and Me!

at 2:06 AM

WANITA DAN PAKAIAN

Aurat dan pakaian merupakan aspek yang penting dan amat ditekankan ke atas umat Islam baik lelaki atau wanita. Namun begitu disebabkan keistimewaan dan kelebihan kejadian wanita itu menjadikan mereka lebih diutamakan dalam soal pemakaian. Wanita yang difitrahkan kejadiannya itu, dari sudut pembinaan tubuh badan yang mempunyai susun galur tulang temulang yang pelik dan menarik sesuai fungsinya melahirkan anak, pembentukan tubuh, iras wajah, gerak laku yang boleh dikatakan hampir keseluruhannya kejadian wanita itu adalah menarik dan boleh menyebabkan orang tertarik kepadanya terutamanya lelaki.

Sudah difitrahkan lelaki menyukai perempuan dan begitu juga sebaliknya. Namun kuasa penarikan itu lebih banyak datang daripada wanita berbanding dari lelaki. Bagi menjamin fitrah ini sentiasa terpelihara dari unsur-unsur maksiat, maka aspek pencegahan sangat ditekan dalam Islam iaitu dari segi pakaian. Pakaianlah yang melindungi pandangan lelaki dari melihat tubuh wanita dan sebaliknya. Antara objektifnya adalah untuk menjaga nafsu syahwat manusia dari bermaharalela.

Menyedari hakikat ini, maka pihak kufartelah menyusun strategi untuk menyelewengkan apa yang telah disyariatkan dengan menghapuskan kekuatan Islam. Maka mestilah dihapuskan dahulu hijab dari muka wanita islam, ditutup Al-Quran dengan membawa masuk bahan yang memabukkan, dadah dan benda-benda mungkar kedalam negara Islam. Seperti mana yang ditunjukkan oleh dua orang wanita Mesir iaitu Huda Sya'rawi dan Niza Nibrawi yang telah dijemput untuk menghadiri satu muktamar wanita sedunia pada tahun 1923 dan seterusnya mereka kembali dengan mencabut jubah dan hijab sambil melaung lalu memijak mijak pakaiannya. Mereka ini adalah wanita pertama Mesir yang mendedahkan tubuh mereka di khalayak ramai.

Jika kita lihat kepada cara pemakaian wanita dewasa ini, konsep pakaian wanita Islam telah jauh berbeza dengan cara pemakaian wanita Islam yang sebenarnya. Mereka ini tidak menjadikan pakaian itu sebagai alat perlindungan dan keselamatan tetapi lebih berkonsepkan kepada perhiasan dan seksual. Dengan ini, menjadikan mereka lebih megah dan mendapat perhatian ramai. Amat menyedihkan hari ini, pereka-pereka fesyen ramai dari golongan lelaki, jadi tidak hairanlah jika wanita hari ini memakai pakaian yang mempunyai ciri-ciri yang disukai oleh lelaki.

Kesimpulannya, kesan mudharat yang diterima oleh umat Islam adalah besar khususnya dalam akhlak, kes rogol dan sebagainya. Maka, hilanglah kini identiti dan simbol umat Islam dari wanita itu. Justeru, sebagai wanita Islam yang mempunyai maruah diri yang sempurna , kita perlu peka dengan segala tektik dan serangan dari pihak kristian yang ingin menghancurkan Islam melalui seorang yang bernama wanita.

at 2:00 AM

THE BEAUTY OF WOMEN

The beauty of a womanIs not in the clothes she wears,
The figure that she carries,Or the way she combs her hair.
The beauty of a womanmust be seen from in her eyes,
Because that is the doorway to her heart,
the place where love resides.
The beauty of a womanis not in a facial mole,
But true beauty in a womanIs reflected in her soul.
It is the caring that she lovingly gives,
The passion that she shows,
And the beauty of a woman
With passing years-only grows!
You don't stop laughing because you grow old;
you grow old because you stop laughing

at 1:48 AM

BICARA ISTERI BUAT SUAMI TERSAYANG.......

Saat kau bisikkan kalimah ‘I love U’
Tak terucap sepatah kata,tak terluah walau sedikit rasa
Aku bungkam,Yang hanya ada padaku tika itu..Airmata kasih dan gumpalan rasa penuh syahdu.
Bila kau putuskan akulah permaisuri seumur hidupmu
Senyumku tak lekang dari bibir,bahagiaku hanya Tuhan yang tahu.

Abang,Bila tali ‘akad’ dikait indah dalam hidup kita,Telah kuserahkan segalanyaKasihku padamu tidak pernah padam
Anak-anak kita, kuhadiahkan padamu tanda sayang yg tak pernah lekangWalau kutahu,melahirkan itu bagai mengundang kematian
Apa yang kau ingini aku turutkanSegalanya ..hanyalah untukmu abang.

Tapi aku sedih,abang
Kau tidak pernah reti-reti untuk memahami
Setiap apa yang kulakukan, bagai tiada memberi apa-apa erti
Pengorbanan yang kusanggupi, tidak sedikitpun kau kenangi
Malah kau ingin mencari satu lagi.
Bukan aku ingin mengungkit abang
Cuma aku ingin memperingatkan
Perkahwinan adalah amanah
Aku adalah amanah Tuhan
Anak-anakmu adalah tanggungjawab yang bakal dipersoalkan
Sudah cukupkah bimbingan yang kau berikan padaku dan anak-anak?!
Sudahkah kau yakin,abang..Ajaran agama itu sudah sebati dalam hidup kami?!

Ketahuilah abang,
Harta dan kasih sayang masih belum cukup
Seandainya, kau masih membiarkan aku dan anak-anak
Lemas dan terkapai-kapai dalam mengenali yang maha Esa.

Abang,aku merayu..
Jgn kau seksa jiwa dan batinku
Jika Siti Asiah diseksa oleh suaminya Firaun
Kerana beriman kepada TuhanT
api kau telah menyeksa jiwaku
Lantaran membiarkan aku kelemasan dalam merindui bimbinganmu dan mengenali hakikat Tuhan!!.

Mengertilah abang..
Kau begitu bermakna dalam hidupku
Amanah yang kau pikul kini belum terlaksana
Walau bertahun sudah kita bersama
Dan kini mengapa amanah lain pula ynag ingin kau sandang??!!
Madu yang ingin kau hadiahkan padaku terlalu pahit abang
Menelan madu itu umpama menelan jadam!!
Bukan aku tidak mahu berpayung emas diakhirat
Bukan aku menafikan hak mu yg boleh berkahwin empat
Cuma aku tak sanggup,
Dosa abang kian bertambah,dosa abang tak sempat bertaubat!!.

Bicara kasihku untukmu abang
Agar kau fahami bahawa diamku penuh makna
Tidak sekali ada rela.
Dan aku sememangnya mengerti
Mana mungkin aku mengharap suami semulia Rasulullah
Andai diriku tidaklah sehebat Sayidatina Khadijah.
Abang..ayang sayang abang…

dipetik dari www.hanan.com.my, kiriman inah_Qamariah

at 1:42 AM

JIKA AKU JATUH CINTA"

Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu.

Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu, agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta semua.

Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling pada hati-Mu.

Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu.

Ya Allah, jika aku rindu, jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.

Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirmu.

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu.

Ya Allah, jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.

Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu,telah berjumpa pada taat pada-Mu, telah bersatu dalam dakwah pada-MU, telah berpadu dalam membela syariat-Mu. Kukuhkanlah ya Allah ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya. Penuhilah hati-hati ini dengan nur-Mu yang tiada pernah pudar. Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu.... ameen Ya Robb...

"AKU CINTA PADA MU KERANA DUA SISI CINTA...AKU CINTA AKAN DIRIMU..AKU SELALU MENGINGATI MU,BUKAN YG SELAIN MU ..ADAPUN CINTA KERANA ENGKAU PATUT DICINTAI ..AKU TIDAK MENGETAHUI ALAM SEBELUM AKU TAHU AKAN DIRI MU..TIADA PUJI DALAM HAL INI,DAN ITU BAGI DIRI KU..TETAPI..PUJI DALAM HAL INI ,DAN ITU ADALAH HANYA UNTUK MU..YA RABB" "

Saturday, June 11, 2005 at 10:47 PM

Resepi

CHOCLATE MOIST CAKE ( kek coklat )

Bahan A

2 cawan tepung gandum
2 cawan serbuk koko
1 sudu kecil bikabornate
1 sudu kecil serbuk penaik
*kesemua bhn2 diatas diayak.

Bahan B

2 biji telur ayam
1 sudu kecil asin vanila
1 cawan minyak masak
1 cawan air
1 tin susu cair
2 cawan gula

Bahan C ( untuk krim )

1/2 cawan air
1/4 cawan susu pekat manis
1/4 cawan minyak masak

Cara-caranya:

1.Pukul telur ayam satu persatu sehingga kembang. Diselang seli dengn memasukkan gula.
Masukkan sikit demi sedikat sehingga telur kembang ( seolah2 berwarna putih )
2.Apabila sudah kembang, masukkan air, susu cair, asin vanila, minyak masak sikit demi sedikit
secara berselang seli sehingga kembang.
3.Selepas itu, masukkan bahan A yang telah diayak sikit demi sedikit sehingga sebati.
4.Tuangkan ke dalam bekas dan masukkan ke dalam oven dengan suhu 180C.

Cara menyediakan krim

Campurkan kesemua bahan C dan panaskan di dalam periuk sehingga masak. apabila kek telah masak, tuangkan krim ke atas kek tadi. Biarkan sehingga sejuk..

Selamat mencuba...

Tuesday, May 31, 2005 at 5:59 PM

PERSIAPAN MENCAPAI KELUARGA BAHAGIA...

Allah Yang Maha Kuasa, dengan IradahNya diciptakan manusia dari satu jiwa, kemudian diciptakan pula pasangannya supaya bersemi ketenangan, kesenangan dan kedamaian. Allah melimpahkan sifat Ar-Rahman dan Ar-RahimNya ke lubuk jiwa manusia dengan perasaan cinta serta melimpahkan rasa kasih sayang sebagai landasan kebahagiaan keluarga dalam sebuah rumahtangga. Allah berfirman (Surah Ar-Rum : 21), yang bermaksud; "Dan diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikan diantara mu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir."

*Walaupun perasaan cinta dan kasih sayang merupakan fitrah dari Allah, tetapi kita perlu sedar bahawa keabadian cinta itu tidak diperolehi sebagai satu anugerah tanpa diiringi dengan usaha yang bersungguh-sungguh. Sikap berhati-hati dalam menentukan pilihan untuk pasangan hidup merupakan ciri khas dari insan budiman. Sekiranya salah membuat pilihan, beerti sepanjang hayat menanggung penyesalan. Sikap memilih dan ingin dipilih adalah hak bagi setiap manusia. Adalah tidak adil rasanya dunia ini, jika pilihan hanya dibolehkan untuk kaum lelaki.

A. Memilih pasangan hidup. Dalam kehidupan bermasyarakat, perkahwinan dan pernikahan sangat diperlukan. Tujuannya adalah untuk meneruskan kehidupan umat manusia di bumi ini.
Perkahwinan merupakan fitrah bagi setiap makhluk Allah dan menjadi asas bagi melanjutkan bahtera kehidupan. Dalam kehidupan bermasyarakat, seringkali kita dengar ungkapan; jodoh pertemuan, ajal maut di tangan Tuhan. Pendapat ini baik kerana ia dapat mendidik manusia dengan sifat qana'ah (bersyukur dengan apa yang ada) tetapi, ujud pula manusia yang terlalu cepat menyerah kepada takdir, tanpa sebarang usaha.

Beberapa pendapat tentang jodoh:
1. Jodoh merupakan takdir semata "Jodoh di tangan Tuhan, manusia mesti menerima jodohnya, baik ataupun buruk" Pendapat ini sangat besar pengaruhnya dan berkembang luas dalam masyarakat, tapi sayang pendapat ini kurang tepat. Jika pendapat tersebut hanya bermaksud : "Jodoh di tangan tuhan maka ada kebenarannya. Tetapi ayat yang seterusnya terkeluar dari hakikat sebenar. Kekeliruan yang nyata sebagai bukti lemahnya pendapat itu ialah seringkali menyalahkan Tuhan bila berlaku kegagalan. Seringkali kita dengar, "Sudah takdir Tuhan, jodoh saya tak panjang." Daripada pendapat itu, adakah Tuhan bersalah memutuskan perhubungan hambanya? Hakikat sebenarnya, siapa yang memutuskannya.

2. Jodoh merupakan takdir dan perlu mencari. "Jodoh di tangan Tuhan, tetapi manusia harus berikhtiar mencari dan memilihnya" Pendapat ini lebih baik dari pendapat pertama, walaupun masih belum sempurna. Masalahnya terletak pada sudut ikhtiar untuk mencari dan memilih jodoh. "Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan" Pendapat ini lebih sempurna. Memang itulah aturan mencari dan memilih jodoh.

Selain daripada pendapat di atas, masih ada cara lain yang digunakan di beberapa tempat seperti :
1. Jodoh dicari dan dipilih oleh orang tua tetapi perkahwinan berlangsung atas persetujuan anak. 2. Anak lelaki mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan berkahwin bergantung
kepada orang tua.
3. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan
perkahwinan bergantung kepada kedua belah pihak orang tua.
4. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri serta menentukan sendiri
perkahwinannya. Mengikut ajaran Islam, persetujuan antara kedua belah pihak merupakan
perkara asas, iaitu atas persetujuan dari calon suami dan isteri. Ini disebabkan perkahwinan di
dalam Islam bertujuan untuk keselamatan dan kesejahteraan pasangan tersebut. Kedua orang
tua harus turut serta memikirkan atau memerhatikan jodoh bagi anaknya. Jadi masalah
memilih jodoh dalam Islam boleh dilakukan oleh anak ataupun kedua orang tua. Namun
begitu, kedua orang tua tidak boleh sesuka hati mencarikan calon untuk anaknya. Ianya
mestilah berlandaskan ajaran Islam.

Bagi menentukan jodoh untuk kaum wanita, setidak-tidaknya perlu diperhatikan beberapa ciri berikut:
i. Pemimpin keluarga yang baik dan bertanggungjawab untuk membina rumahtangga
ii.Mencari nafkah yang jujur dan berhasil
iii. Pasangan ideal dalam erti;
- bersikap baik terhadap isteri - dapat memberikan kebebasan berfikir dan memberi
pendapat
- menerima kekurangan dan kelemahan isteri
- dapat membantu tugas isteri dalam keadaan dan kegiatan tertentu - dapat menjaga
kewibawaan isteri
- dapat membimbing isteri ke jalan yang baik - dapat menghormati dan menyayangi sanak
keluarga isteri
iv. Bapa yang baik dan sayang kepada anak-anak
v. Pasangan yang baik zahir dan batin

B. Sikap lelaki dan wanita yang diredai Allah
Islam menyuruh umatnya bekerjasama membina umat yang luhur. Cara yang paling utama ialah membina keluarga yang utuh. Oleh itu perkahwinan memang dituntut di dalam Islam kerana dari perkahwinan boleh melahirkan kebaikan-kebaikan dengan berlandaskan ajaran Islam.

C. Suami yang diingini wanita
#Keseluruhannya, suami yang diingini oleh setiap wanita ialah lelaki yang beragama dan berakhlak mulia.

D. Persediaan diri untuk berkahwin
1. Umur yang cukup dewasa Kedewasaan bermaksud: - dewasa fizikal - dewasa intelektual, bersifat objektif terhadap diri sendiri. Ia mengakui kekurangannya, berkeinginan memeriksa motif tindakannya sendiri. - dewasa emosi, tahu mengawal diri ketika marah dan sebagainya - dewasa sosial, mempunyai hubungan kekeluargaan yang harmoni, mampu menyesuaikan diri dengan masyarakat di mana ia berada. - dewasa moral, memahami hal orang lain dan selalu mempertimbangkan akibat perbuatannya terhadap orang lain. Ringkasnya, umur yang sebaiknya bagi lelaki ialah antara 25 - 30 tahun dan bagi wanita ialah antara 20 - 25 tahun. Penentuan umur ini sebenarnya banyak bergantung kepada iklim dan adat istiadat sesuatu tempat.
2. Bekal menyara hidup
3. Mempunyai pengetahuan berumahtangga. Pengetahuan berumahtangga dianggap mudah oleh lelaki sehingga ilmu-ilmu itu biasanya tidak dipelajari. Ini hanya disedari apabila telah berumahtangga. Di saat ini barulah diketahui banyak masalah yang perlu dihadapi.
4. Sihat jasmani dan rohani. Perkahwinan adalah percampuran lahiriah dan batiniah lelaki dan perempuan. Oleh itu keadaan kesihatan jasmani dan rohani amat diperlukan.

E. Memilih isteri idaman Ada beberapa faktor dalam memilih isteri :
1. Faktor keagamaan dan akhlak
2. Faktor kecantikan dan kekayaan
3. Faktor keturunan dan kesuburan Sifat-sifat wanita yang mulia:
i. Wanita yang tidak suka menuntut perkara-perkara yang akan membebankan suaminya
ii. Wanita yang tidak suka berhias untuk lelaki bukan muhrimnya.
iii. Wanita yang menjauhkan diri dari sifat-sifat tercela.
iv. Wanita yang tidak meninggikan suara melebih suara suaminya
v. Tidak keluar rumah tanpa izin suaminya
vi. Tidak membelanjakan harta suaminya tanpa izin suaminya
vii. Menjalankan kewajipan terhadap ajaran agama
viii. Tidak menuntut cerai atau talak.
ix. Tidak cepat cemburu pada sesuatu yang belum pasti.
x. Berbuat baik dalam menjalinkan hubungan dengan keluarga suami.
xi. Tahan menderita ketika suami ditimpa musibah.

at 5:52 PM

insafilah.....

posted on 30/8/02 at 21:19
Warkah ni ditulis oleh kawan kak Iman. Selamilah kesedihan hatinya.....bagi kita yang masih punya ibu...hargai,kasihi,sayangilah ibu kita....ibu adalah segala2nya.....
--------------------------------------------------------------------
Mak..... Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari..... Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk sahdu masih terasa lagi nih.... Mak tau tak..... itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa..... dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh..... nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni..... mak macam dan sedia..... Seminggu sebelum tu..... mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai..... Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu..... tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan.....mak tak penah buat gitu..... pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak..... tampi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam..... kengkadang siaran indonesia...mak terus tekun menganyam... Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak kekuburan...
Pastu mak basuh tangga rumah bersih²..... pastu mak jemur karpet dan yang paling menarik sekali mak kabo kat maner sume duit dan barang kemas mak.. ada kat dalam almari..... ada kat dalam dalam beg..... ada dalam ASB..... ada kat dalam gulung tikar..... masa tu mak perasan takk..?? kiter gelak sakann bila mak kabo duit dalam gulung tikar... kiter kata mak memang pesenn lama laaa... mak cuma gelak juga eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
Mak..... Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba² sakit perut..... bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan. Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk..... mak tetap tak mboh pi hospital..... dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk... Mak kata mak tak mboh duduk dalam hospital..... tapi kiter berkeras juga pujukk.. nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak.. kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut ajer.. Mak tetap tak bersetuju.....mak memang degil... tak salah anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu.. Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk... mak sakit perut sampai nak sentuhh perut mak pun sakit... kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.....

Mak.....ampunn kan kami semua...kami nak mak sehat... kami sayang mak...kami tak moh mak sakit... kami terpaksa juga hantar mak ke hospital.... ampon kan kami yer mak....
Mak..... Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter... Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak bila kiter kata nak beli kereta.... Mak asyikk tanya ajer..cukup ker duitt..kiter jawap pula...kalau tak cukupp mak kan banyak duit... mak gelak ajerr..... Lepas tu bila kereta kiter sampai.....mak buat kenduri kesyukuran..... Dan kiter masih ingat lagi... bila kiter eksiden terlanggar keling naik motor..... Punya la kiter takut... kiter warning kakak kiter jangan sesekali kabo kat mak..... Bila balik sahaja kampong, kiter cecepat simpan keta dalam garaj..... Tapi mak perasan juga bumper depan kiter kemek...mak tanya kenapa...? Selamba bodoo jerr kiter jawap terlangar pokok bunga..... Mak.... tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar.. mak kiter menipu mak kan...ampun kan kiter....

Mak..... Jam 4.30 pagi 19/08/1999 Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih..... mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital... Mesti mak nampak abang cium dahi mak..... Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak.... Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu... mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannn Mak tau tak.... Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann... Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini... jalan di depan pun rasa makin kelam..... airmata dah tak mampu di tahan.... Masa tu seandainya apa² terjadi di jalan itu kiter rela... Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga... di sebab kan pagi masih awal jadi jalan tu lenggang.. kosong....sekosong hati ini.....

Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasana nya..... terasa syahdu dan sayu gitu...dinginnnn.... Mak..... Jam 11.00 pagi mak di mandi kan.... Anak² mak yang pangku masa mak mandi.... Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak..... Kiter gosok kaki mak perlahan lahan..... Mak perasan tak...? Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter..... Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.." Bila makcik tu kata gitu... lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak..... Sampai takat ini surat ni kiter tulis..... kiter nangis ni..... Ni kat opiss...baru pukul 7.08 pagi.... Takder orang lagi kat opis ni.....kiter sedih...kiter rindu kat mak..! Takpa la.....nanti bila kiter dah boleh sembanyang kiter baca yassin untuk mak... mak tunggu ya...! Mak.. Sebelum muka mak di tutup buat selama nya.... Semua anak² mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir.... Semua orang kata mak seolah² senyum aja... Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak.... kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk..... Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya.... Airmata kiter tak boleh tahan.... Jam 12 tengahari mak di turun kan dari rumah.... kaki kiter terus lemahh...dunia terasa berputar...tiba² kiter rasa gelap... Jam 5.00 petang.... Bila terjaga kiter rasa kepala berdenyut denyut... badan terasa panas...mata semakin kecil... makk...anak mak demam nih..! Mak tauu...cuma kiter sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan... Akak kata kiter pengsan... Terkilan..terkilan sungguh terkilan... Kenapa kiter lemah..? kenapa anak mak yang lain tidak begitu..? kenapa adik boleh bertahan..??

Mak..... Hari² kiter lalui tanpa keujudan mak lagi... Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata... Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib... Selepas kiter baca yassin.... entah kenapa kiter keluarkan gambar² mak pastu apa lagi... semakin kiter tenung terasa semakin sayu... tangisan tak dapat di bendung... Mak tauu...kiter cuba bertahan...memujuk diri sendiri tapi tak juga reda... Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap dengan mak.... Mak...gila kah anak mak ini..???? Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong... Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi... Puas la kakak memujuk kiter... Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti kalau gini ajer, mak yang susah kat sana.." Dan akhirnya akak juga nangis..... Agaknya mak nampak adegan tu... sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh... mengharap sedekah dari anak² nya... Mak tau tak... di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... rasanyilu sangat.... menusuk nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni.... Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma... hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak.... cukup la sampai sini dulu.... esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula.... Mula² kiter tak tau nak hantar mana surat nih... pastu kawan kiter kabo.... hantar la kat Majalah Kedai Enzinetuuuu.... betul jugak..! Kiter cuma tau alamat ni aje... Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca... Kiter stop dulu...sebab boss kiter dah maghi... akhir kata untuk mak...I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter... memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk universiti..sampai kiter pandai mengoratt... sampai kiter kerja gomen..sampai kiter pandai bertenettt gitu..... Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terimakasih.

Yang Benar ~Anak mak yang dah tak degil~
____________________
DUNIA INI IBARAT LAUTAN YG LUAS DAN TELAH RAMAI MANUSIA TENGGELAM DIDLMNYA. OLEH ITU, SEDIAKANLAH PERAHU UTK BERLAYAR DIATASNYA. PERAHU TERSEBUT ADALAH IMAN & TAQWA KPD ALLAH...

Friday, May 27, 2005 at 11:48 PM

ENAM PESANAN UNTUK WANITA oleh ulama muktabar

1. Jaga solat pada awal waktu.Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kitameninggal solat.

2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga.Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zamanNabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau takmampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan menciumAl Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga sayatak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."

4. Mendidik anak secara Islam.Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun.Iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur,makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami.Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga darisyurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan airmasakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunankepada Allah swt atas wanita tersebut.

6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah.Seorang isteri yg menggalakan suaminya untuk solat berjemaahdi Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuksolat dia sendiri.Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat. Muzakarahlahbersama teman wanita lain supaya hakikat amalan ini masukdalam hati kita dan mudah nak amalkan.

at 10:22 AM

wanita...

Wanita....
Kau penyeri dunia..
Jua racun berbisa...yang menawan jiwa..
Betapa dirimu kan disanjung..
jika kau memiliki sifat wanita yang...
wanita yang solehah..

Lembut tanganmu...
Membuai anak...
Itu tanda didikan hikmah..
Kau melahirkan cahaya mata...
yang beriman dan bertaqwa...
Pada suami..engkaulah isteri..
Yang mentaati suruhannya..
Pada keluarga..Kau mengorbankan...
Jiwa dan raga...demi bahgia..

Alangkah sedihnya wanita ini..
Tiada menjaga maruah diri..
Aurat dibuka tiada malu..
Naungan neraka bahkan melanda...
Insaflah diri dengan bertaubat..
Kepada Allah Rabbul Izzati..
Mohonlah ampun pada Tuhanmu..
Moga hidupmu kan dirahmati...

Semoga kita menjadi hamba yang soleh dan solehah..amin..ia..



Saja Letak